De laatste weken

15 juni 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Lieve allemaal,

Het laatste blogje nog even vanuit Azie voordat wij op huis aan gaan. En dit keer ga ik het echt kort houden want moet zeggen dat er niet veel inspiratie voor leuke verhalen in zit.

In Kuta, Lombok waar ik voor het laatst geschreven heb, hebben we 3 dagen surfles gehad. En wat denk je, natuurtalenten waren we. Na een paar keer oefenen konden we zo al een paar golven pakken en hadden we geen les meer nodig. Geintje natuurlijk. Het was vooral vallen en weer opstaan en lekker de billen verbranden wat ervoor zorgde dat we elke avond om 8 uur alweer lagen te slapen om dat het ontzettend uitputtend was. Maar uiteindelijk konden we zowaar op een plank staan en een paar golfjes pakken waardoor we ons echte surfers voelde en hebben we deze dagen heel erg genoten.

Vanaf daar zijn we met de boot naar Flores gevaren. Dit was een boottocht van 4 dagen. Dat betekent dat we 4 dagen met ongeveer 25 man op een boot leefden en sliepen. Af en toe gingen we aan land om een waterval, local village of de komodo dragons te bezoeken of even lekker te zwemmen of snorkelen. Ook de dolfijnen die om de boot heen zwommen en de manta's die we tegenkwamen en mee gesnorkeld hebben waren heeeel tof. Aangezien onze mede bootgangers geen geweldige mensen waren hebben we ons vooral met zijn 6en intens vermaakt en heel erg genoten. Heerlijk in de zon op het dek zitten en rondkijken naar de prachtige natuur en hele zinloze maar ook goede gesprekken hebben met elkaar. Af en toe een biertje en hard onze muziek aan waardoor het een echt feestje werd en af en toe stilte en nadenken over de prachtige momenten die we hier in Azie meemaken. Slapen was vooral de tweede nacht erg lastig omdat de golven zo hoog waren dat we door het hele ruim geslingerd werden. Maar een fantastische ervaring was het zeker.

Aangekomen op Flores waren we doodop en toe aan westers eten dus na een lekkere pizza zijn we snel het bed in gedoken. Op Flores was ons doel intens bruin bakken op het strand. Helaas was het weer inmiddels iets minder (lees regen) geworden waardoor we alleen maar witter zijn geworden :(. Wel hebben we 1 dag een duiktour gedaan. Hele dag weg met de boot en 3 duiken gemaakt in Komodo National Park. Mooiste plek ever om te duiken. Het meest kleurijke koraal wat we ooit gezien hebben in helder blauw water. Haaien, schildpadden en intens veel andere vissen groot en klein maakten deze duiken fantastisch.

De laatste avond met Anne goed afgesloten in de Paradise bar en toen was het tijd om van de eerste in deze fantastische groep afscheid te nemen. Die middag vlogen wij met z'n 5en door naar Yogjakarta.
Daar hebben we de eerste dag de Borobudur bezocht (grootste boedhistische tempel ter wereld) en tweede dag lekker rondgelopen in de stad. Daarna de trein genomen richting de Bromo vulkaan waar we de volgende ochtend om 3 uur vertrokken om de zonsopgang te kijken bij de vulkaan en vervolgens een kijkje te nemen in de krater. Supertof! Na 5 maanden heb je de watervallen, bergen en viewpoints wel weer een beetje gezien (hoewel ze uiteindelijk toch nog tof zijn) maar een vulkaan landschap hadden we nog niet gezien dus heel fijn om nog even mee te pakken.
Via 2 dagen in Soerabaja (weinig gedaan want ook hier was het weer slecht weer) doorgevlogen naar Jakarta. Hier wilden we vooral heen omdat de beste vriend van de opa van Marloes daar begraven ligt. Opa leeft niet meer, maar ik (Marloes) wilde dit heel graag voor hem doen, omdat dit altijd veel voor hem betekend heeft. Bijzondere ervaring!

Vervolgens doorgevlogen naar Kuala Lumpur. Onze laatste bestemming. Hier hebben we een prima appartementje met een zwembad op het dak met schitterend uitzicht op de skyline! Vandaag hebben we wat rondgelopen en zijn we naar de bioscoop geweest. Zojuist afscheid genomen van Mark, waardoor de groep nog kleiner is geworden.

Komende twee dagen gaan wij met zn 4en de stad nog wat verder verkennen en dan zit het erop. Zondag 18 juni om 9.30 uur staan wij weer in Nederland.

We hebben inmiddels gelukkig al wel zin om naar huis te gaan maar nu het einde nadert realiseren we dat het er echt op zit. Moeilijk wel want wat hebben we een fantastische 5 maanden gehad.
De reis waar we zo lang naar uitgekeken hebben en waar we ook 5 maanden iedere dag weer van genoten hebben zit erop.

De mooiste plekken bezocht, de leukste avonturen meegemaakt, nieuwe ervaringen op gedaan, de tofste dingen mogen doen en veel nieuwe mensen ontmoet en mee gereisd waarvan we zeker zijn dat een aantal daarvan vrienden voor het leven zijn. Heerlijk gegeten en gedronken. Genoten van de zon de zee en het strand de bergen de rijstvelden en de mooie steden. Bussen, boten, scooters, vliegtuigen, treinen en tuktuks. Gelachen, gehuild. Maar vooral genoten. En vooral ook van elkaar en hoewel dit verhaal toch al weer veel langer is dan ik gepland had wil ik hier nog even bij stilstaan.

Van te voren zeiden we: we zien het wel maar we gaan sowieso samen starten en willen graag samen eindigen maar 5 maanden zijn lang. We gaan sowieso een keer ruzie krijgen. Veel mensen zeiden ook: zo lang met zn tweeen? Gaat dat wel goed? Wil je dat wel?
'Ja we zien wel' zeiden we dan maar.
Nu 5 maanden verder, geen enkele keer ruzie gehad, kleine irritaties waren zo uit de lucht en daar werden we alleen maar hechter door. Alle punten in ons leven hebben wel een keer de revue gepasseerd tijdens de vele diepe gesprekken die we gevoerd hebben maar daarnaast hebben we ook een hoop zinloos zitten kletsen. Echt álle sterke en ook zwakke punten van elkaar leren kennen.
Ik ben trots op ons dat we dit samen hebben gedaan. 5 maanden lang (bijna) 24/7 samen geweest en nog steeds zeg ik: ik zou zo weer 5 maanden met deze fantastische meid weg gaan. Marloes, dankjewel voor de fantastische tijd die we samen hebben gehad. Zonder jou was deze reis lang niet zo geweldig geworden.
En wat ben ik een geluksvogel dat ik de reis waar ik al jaren van droom met mijn állerbeste vriendinnetje heb mogen doen. Amen.

En aan alle lezers: we vonden het heel erg leuk dat jullie ons zo trouw gevolgd hebben. Bedankt daarvoor en ook voor alle lieve berichtjes die we van jullie gehad hebben.

Kusjes!!!!!!

1. Jetske:
    15 juni 2017
    Goede terugreis meiden!
  2. Greet en Bart:
    15 juni 2017
    Nou Mirte en Marloes. Inderdaad veel beleefd en wat een leuke verhalen om te lezen. Goede reis terug. Nog even samen en dan.........studeren.
  3. Frank den Biesen:
    16 juni 2017
    Goede reis terug ,wat een ervaring hebben jullie gehad,geweldig
  4. Wilco en Simone:
    17 juni 2017
    Top meiden! Deze reis met alle ervaringen pakt niemand jullie meer af! Fijn dat jullie zo genoten hebben en dat wij zo mochten meegenieten! Goede terugreis! Xxx
  5. Wilco en Simone:
    17 juni 2017
    ....en morgen weer fijn jullie families zien en knuffelen ;)