Slowboat, Luang Prabang & Vang Vieng

17 februari 2017 - Thakhek, Laos

Time flies when you are having fun! Zo zit je nog in Huay Xai na te genieten van de Gibbon Experience, je knippert met je ogen en zit alweer in Thakhek te wachten tot je een scooter weet te bemachtigen. Maar gelukkig hebben er in de tussentijd nog allemaal hele toffe dingen plaatsgevonden: Vorige week woensdagochtend vertrokken we vroeg met de slowboat van Huay Xai richting Luang Prabang. Deze tocht deed er twee dagen over en halverwege sliep je in een klein dorpje aan de Mekong. Veel mensen nemen deze slowboat omdat het een prachtig vervoersmiddel is richting de grote stad, dwars door de mooie bergachtige natuur van Laos. Ons hostel had gelukkig vroeg de tickets voor ons gehaald waardoor we goede plaatsen hadden gekregen. Wanneer je achterop de boot zit heb je namelijk meer last van de motor. De eerste dag hadden we een hele grote boot en hadden we geluk dat we een goede plek hadden met veel ruimte. Samen met Luuk en Peter en nog een Canadees stel Jess en Chris vermaakten we ons wel op de boot. Zelf genoeg eten en drinken meenemen, boekje, puzzeltje of muziekje erbij en vooral uren achter elkaar kaarten terwijl je om je heen kijkt en de ene na de andere mooie uitzichten aan je voorbij ziet gaan. Perfect dus. Na 6 uurtjes varen kwamen we dan ook aan in Pak Beng waar allerlei guesthouses en hostels je om de oren vliegen omdat de hele pier vol staat met locals om je iets aan te smeren. Zo dus snel een plekje gevonden om te overnachten en na met z'n vieren nog even lekker gegeten te hebben en goede gesprekken gevoerd te hebben werd het bedtijd. Hoewel, nadat we eerst de hele kamer daar gesloopt hadden. Het begon ermee dat Marloes de gehele wasbak van de muur getrokken had waardoor de afvoer gewoon op de grond kletterde. Vervolgens kwam er nog allemaal herrie van de wc die ik daarna maar even gesloopt heb en toen was het eindelijk stil en konden we rustig slapen. Volgende dag moesten we namelijk weer vroeg bij de boot zijn om een goed plekje te fixen. En dat deden we maar dit keer iets te vroeg, niemand te bekennen daar en de boot die we de dag ervoor hadden was ook nergens te bekennen. Je zou denken dat mensen daar wel weten waar je moet zijn aangezien die slowboat de enige reden is dat er toeristen in dat dorpje komen maar nee. Uiteindelijk kwamen we erachter dat er die dag twee kleinere boten gingen en kwam ook alles weer goed. Dat leren we gelukkig steeds meer: we zien wel want alles komt toch wel goed. In het begin konden we ons daar veel meer druk om maken maar we weten inmiddels dat dat geen enkele zin heeft! We leren het wel. De tweede dag op de slowboat dus weer precies hetzelfde: kaarten, eten, drinken, plezier maken en vooral genieten. Rond 4 uur kwamen we aan in Luang Prabang. Daar naar ons hostel mét zwembad (jaja we leven graag in luxe, kost gelukkig allemaal niets). Eerst wat gegeten op de nightmarket wat ook weer een hele ervaring was. Wat daar allemaal niet voor eten lag: varkenskoppen, kippenhoofden en bergen met eten waar je voor 15.000 kip (ongeveer 1,60) je bord zo vol mogelijk kon laden. Nou dat deden we dus ook en met een goed gevulde maag vertrokken we naar 'Utopia' de backpackers bar van Luang Prabang. Hier kwamen we gelijk allemaal mensen tegen die we al eerder in onze reis gezien hadden dus dat resulteert in een uiterst gezellige avond. Utopia is echt een hele relaxed bar met allerlei leuke zitjes aan de rivier. Alleen hebben ze in Laos een avondklok wat betekend dat je na 12 uur niet meer op straat mag zijn dus de bar sluit dan ook om half 12. Nu hebben ze hier in Laos een oplossing voor bedacht: de bowlinghal (die waarschijnlijk de politie fors betaald om als enige nog open te mogen zijn). Dus wat doet iedere backpacker in Luang Prabang, juist ze gaan met z'n alle naar de bowlingbaan. Echt veel wordt er niet gebowld maar de eerste avond was gelijk mega geslaagd. Helaas was dit ook onze laatste avond met Peter en Luuk (dachten we maar we bleken nog niet van ze af te zijn) dus volgende dag vroeg m'n bed uit om ze uit te zwaaien. Aangezien we er vroeg uit waren hadden we de hele dag om iets te gaan ondernemen. Dus we gingen op pad naar de Kuang Si watervallen. Iets buiten de stad maar een leuke (en misselijkmakende) tocht erheen. Deze watervallen waren wel echt heel mooi. Mooier dan alle watervallen die we tot nu toe gezien hadden. Even een goede klim omhoog maar dan heb je ook wat. Vervolgens lekker relaxen met een fruit shake en dan pakken we af en toe even ons moment om het leven te analyseren en te concluderen dat we momenteel een erg mooi leven hebben. Die middag weer terug gegaan naar Utopia om daar te genieten van westers eten waar we af en toe aan toe zijn. Dus met een pizza en friet saté aan de rivier de avond doorbrengen en dit keer vroeg naar het hostel om een boekje te lezen en lekker vroeg te slapen (jammer dat je dan midden in de nacht wakker wordt gemaakt door 6 Britten die de lamp aandoen en eens uitgebreid hun dag gaan analyseren, maar dat geheel terzijde). De volgende ochtend lekker uitgeslapen en een mega lekkere sandwich (ja de Franse invloeden zijn goed te merken, lekkere stokbroodjes als ontbijt en lunch hier!!!!) en toen de Mount Phousi op. Een berg midden in de stad die een mooi uitzicht over heel Luang Prabang geeft. Via de rivier en de bamboo bridge een rondje gelopen door de stad en geëindigd in een barretje waar de WiFi wel goed was en we gelukkig weer 'Flikken Maastricht' konden kijken. De middag verder doorgebracht aan het zwembad om ons op te laden voor de avond. Eerst gegeten bij een intens lekker Mexicaans restaurant en vervolgens weer door naar Utopia. Daar kwamen we alweer onze Noorse vrienden tegen waar we uiteindelijk weer mee in de bowlinghal beland zijn. Natuurlijk! Weer een leuke en geslaagde laatste avond van het avontuur in Luang Prabang. De volgende ochtend vertrokken we vroeg richting Vang Vieng, ongeveer 4 uurtjes ten zuiden van Luang Prabang. Van Peter en Luuk hadden we al gehoord dat ze er 9 uur over gedaan hadden dus we hadden ons al goed voorbereid maar uiteindelijk viel het ons alles mee en waren we rond 1 uur al in Vang Vieng. De rit was wel een van de ergste ritten ever. Marloes en ik met z'n tweeën voorin de minivan waar je het beste uitzicht had over de levensgevaarlijke rijstijl van onze chauffeur. In Laos is het schijnbaar ook erg normaal dat de weg ineens ophoudt en je maar stukken over onverharde wegen moet. Genieten to the max dus! In Vang Vieng hadden we al snel door dat dit veel weg had van Lloret of een andere uitgaansvakantie voorziening. Dus na een middagje rustig het dorpje verkennen en lekker (westers) eten met Luka en Mark, met wie we vanuit Luang Prabang gekomen waren, gingen we zelf maar de uitgaansgelegenheden bekijken. We werden bekogeld met free shots, Happy Hours en weet ik veel wat nog meer. Blijkbaar kon je als je wilde vanaf 7 uur savonds de hele avond gratis whisky drinken in verschillende bars! Nou dát hebben we dan weer niet gedaan maar wel goed gebruik gemaakt van de gratis alcohol en leuk gefeest tussen de dronken Koreanen! De volgende dag een scootertje gehuurd om de omgeving te verkennen met Mark, Luka en Luuk. Langs een toffe cave en langs de Blue Lagoons. Hier hadden we hele hoge verwachtingen van maar stelde helaas niet zoveel voor. Blue Lagoon 3 bleek het mooist te zijn dus daar maar heen. Waar we in Thailand al angstig werden wanneer we een beetje zand of stenen op de weg zagen liggen hebben we hier 8 km heen en weer 8km terug over een onverharde zandweg vol keien en kuilen. Onderweg af en toe stoppen voor koeien of kippen die de weg versperren. Maar wel een toffe ervaring weer. De Blue Lagoon stelde dus niks voor maar wel even lekker afkoelen en zwemmen daar. Vervolgens weer terug naar Vang Vieng en vanuit daar nog een uurtje naar een punt met een mooi uitzicht over het landschap. Goed benuttigd dagje dus. Savonds weer lekker pizza gegeten (jaaaa het westers eten is hier overal te krijgen!) en maar weer feesten met de Koreanen! Die dag erop waren we toe aan non-alcohol en relax dagje aan het zwembad bij een of ander hotel en s avonds eens lekker vroeg naar bed voor de verandering. De dag daarna stond namelijk het tuben op het programma. Hier staat Vang Vieng bekend om. Dit is in een bandje de rivier af en ondertussen langs een aantal barretjes. Een erg leuke ervaring!!! Genietend van de natuur, de nodige biertjes en beerpong spelletjes en het zonnetje kwamen wij de dag wel door. Savonds ben ik nog met Luka wezen stappen wat resulteerde in weer een avond tussen de dronken Koreanen maar wel erg gezellig. Ook ontmoette we een meisje die uit Laos kwam maar in Saigon (Ho Chi Minh City) studeerde en die nodigde ons uit voor een rondleiding als we in Saigon zouden komen. Superleuk om dan de inside information van de stad te krijgen dus ben benieuwd! De volgende dag afscheid genomen van Luka die richting Hanoi vertrok en van Mark die nog een dagje langer bleef maar die we waarschijnlijk nog wel tegen gaan komen aangezien hij dezelfde kant op gaat. Wij vertrokken die middag richting Thakhek, meer richting het zuiden van Laos. Eerst met een minivan richting Vientiane, de hoofdstad van Laos, waar ons over verteld werd dat hier niet veel te zien was dus dit niet de moeite waard was hier lang te blijven. Dus hier overgestapt op de sleeping bus naar Thakhek. Wat Marloes en Mirte dan weer niet goed begrepen hadden is dat de bus niet om 12 uur volgende dag aan zou komen maar om 12 uur 's nachts. De bus was wel erg leuk met prachtig smalle bedjes erin waar we samen in mochten liggen. Romantiek ten top! Maar uiteindelijk werden we om half 2 wakker gemaakt dat we eruit moesten (als enige want de hele bus ging verder door naar het zuiden). Stonden we dan, midden in de nacht op een busstation in een dorp waar niks te doen was. Na 1,5 uur rondlopen vonden we eeeeindelijk een hotel dat ons nog wél om 3 uur 's nachts binnenliet want ondertussen waren we al door meerdere hostels geweigerd. Gelukkig dat we nog iets vonden want anders was deze nacht een stuk minder plezierig geëindigd. In dit luxe hotel dan toch even heerlijk uitgeslapen en de volgende dag naar een iets goedkoper hostel vertrokken. Daar probeerden we een scooter te fixen en als het goed is kunnen we morgenochtend twee scooters huren waar we komende 4 dagen mee de Thakhek loop van 450 km door Laos gaan maken. We hebben hier al fantastische verhalen over gehoord dus we hebben er ook onwijs veel zin in. Dus weer een mooi avontuur in het vooruitzicht voor de komende dagen! Groetjessss