Dalat, Hoi An & Hué

27 april 2017 - Phong Nha, Vietnam

Hallo daar in het oranjegekleurde Nederland.

Vandaag een speciale koningsdagupdate vanuit Vietnam enwel om het volgende feit: precies een jaar geleden (op koningsdag inderdaad) boekten wij redelijk spontaan ons ticket naar Bangkok.
Niet wetend wat precies het plan zou zijn of wat ons allemaal te wachten zou staan. En nu lopen we door Vietnam alsof het allemaal heel normaal is (we snappen wel dat het niet zo is hoor ;)). Toch weer een leuk moment om bij stil te staan want vanaf een jaar geleden hebben wij ons elke dag verheugd op het moment dat wij het vliegtuig in stapten om op avontuur te gaan. Is het anders dan we hadden verwacht tijden ons half jaar van verheugen? Ja heel anders. Bij de voorpret vergeet je even dat er ook wel eens dagen bij zitten dat je even moe of geen zin hebt. Je vergeet het vele reizen wat ook veel tijd inneemt en je vergeet hoe weinig je kan doen (en slapen) met deze hitte. Maar je kunt je vanuit Nederland ook niet voorstellen hoe ongelooflijk tof het hier is en hoe gaaf het is om hier te kunnen zijn. Je kunt je zeker de vrijheid van elke ochtend nog kunnen bedenken wat je die dag eens zal gaan doen niet voorstellen en het feit dat je eigenlijk helemaal níéts moet maar alles mag! Ook het verschrikkelijk lekkere eten heb je niet in Nederland en ook zeker niet verwacht zooooveel leuke mensen te ontmoeten en zulke mooie plekken te zien. En ik had zeker niet durven dromen dat we het zo fijn met z'n tweeen zouden hebben want man man man, Marloes is echt het beste reismaatje ever. We kunnen lachen, huilen, heel goed en veel praten of uren stil zijn (hoewel, dit betwijfel ik....) We zitten 99% van de gevallen op dezelfde lijn en hebben dezelfde plannen. Maar we kunnen vooral samen heeeeel erg genieten van alles!

Goed, nu door naar wat we weer hebben meegemaakt want dat is ook weer n hele boel.
We kwamen aan in Dalat, een leuk stadje in de bergen in het binnenland van Vietnam. Daar sliepen we in een ongelooflijk leuk hostel. Prachtige kamers en badkamers, heerlijk ontbijt, hele lieve mensen en elke avond kon je voor 3 dollar aansluiten bij het family dinner waar we met wel 30/40 mensen rond de tafel zaten en er heerlijk eten op tafal gezet werd en je van alles wat kon pakken, zoveel je wilde. Genieten dus.

Hier hebben we dan ook de eerste avond gelijk gebruik van gemaakt. Daarna zijn we een nieuwe telefoon gaan shoppen voor Jasper aangezien die van hem helaas in Mui Ne gestolen was bij het zwembad. Een uur later staan we buiten met 3 nieuwe telefoons want toen Marloes en ik daar waren konden we het ook niet meer houden natuurlijk.

De eerste dag in Dalat hebben we wat rond gelopen door het stadje, lunchen met verse stokbroodjes in het park en toen het begon met regenen uren spelletjes spelen onder genot van een biertje. Het relaxde leven noemen we dat. De volgende dag gingen we dan ook doen waarvoor we naar Dalat waren gekomen namelijk canyoningen! Doormiddel van abseilen, klimmen, klauteren, zwemmen, hiken, springen en glijden de rivier af. Fantastisch om te doen. De hele tour ging er ook een fotograaf mee wat hele gave foto's op heeft geleverd.

De volgende dag was het voor ons alweer tijd om door te gaan naar het volgende plaatsje namelijk Hoi An. En dat was me een stadje, de mooiste stad tot nu toe. Heel schattig met een leuk oud centrum waar ook geen motorvoertuigen mogen komen aan het water. 's Avonds hangen overal gekleurde lampionnetjes en lichtjes wat de stad een hele bijzondere sfeer geeft.
Na een lange rit vanaf Dalat kwamen we dan na een nachtbus vroeg aan in Hoi An en hebben we de eerste dag vooral bijgeslapen en de stad verkend.

Aangezien Hoi An vlakbij de zee ligt zijn we de volgende dag op de fiets gestapt om naar het strand te fietsen. Nog geen 15 minuutjes fietsen dwars door de rijstvelden en je stond op het strand. Hele dag lekker op een ligbedje een boekje lezen met 35 graden en een zee om af en toe even in af te koelen. 's Avonds naar een restaurant gegaan wat vanaf toen ons plekje werd want het eten was fantastisch daar. Wat wij eigenlijk elke avond doen in Vietnam is beginnen met een (of twee, of drie) portie('s) springrolls (vietnamese loempia's) en daarna laten we, zoals Jasper altijd mooi zegt, 'de tafel lekker volgooien'. Dit bestaat meestal uit een grote bak rijst, áltijd morning glory (ook wel water spinazie genoemd, echt een aanrader) en daarnaast nog wat vlees of vis gerechten. Zo ook in dit restaurant waar de garnalen echt topfavoriet waren. En een pulletje bier kostte ook maar 20 cent dus prima plekje om de avond door te brengen!

De dag erna hebben we een tourtje gedaan naar My Son, een tempelcomplex in de bergen waar de oude ruines nog te zien zijn! Na Angkor Wat hadden we eigenlijk gezegd geen tempels meer te bezoeken maar ben blij dat we hier nog heen zijn gegaan. Mooie ruines te zien en ook duidelijk de plekken te zien waar de amerikaanse bommen zijn gevallen waardoor er helaas weinig van de tempels over is. Daarna nog even een zwembad opgezocht want man wat was het heet! Dat bracht ons bij het plan voor de volgende dag, want bij onze zoektocht naar een zwembad kwamen we bij een heel dik hotel including prachtig zwembad én spa!

De volgende dag dus de volledige dazg gespendeerd in de spa. Badjasje aan en lekker sauna's in, zwemmen in de prachtige baden, superdeluxe en intens lekkere risotto met zalm eten, even slapen in de rustruimte en we waren weer helemaal zen. Even een verwendagje. 's Avonds nog even het stadje door en naar de night market souvenirs shoppen wat weer een les was voor ons: ga nooit souvenirs shoppen met Jasper en Leon. Je koopt alles wat je tegenkomt want ja is inderdaad wel leuk om te hebben. Je verliest ze even uit het oog (want ja die pokemon zit toch echt een straat verder.... zucht....) en je komt ze een kwartier later tegen in een bananenblouse. Hilarisch.

Toen zat onze tijd erop in Hoi An en vertrokken we de volgende dag richting Hue. Dit keer niet met de bus maar achterop de motor!!!!!
Door 4 locals werden we opgehaald en op 3 dikke motoren en een zielige scooter want zijn motor was net kapot gegaan, gingen we opweg naar Hue. Heerlijk scheuren door de bergen heen en onderweg stoppen op de toffe plekjes en leuke bezienswaardigheden om rond te kijken en foto's te maken. Voor een leuke sfeerimpressie hebben we even een filmpje gemaakt: https://quik.gopro.com/v/CkQpNMst5V/

In Hue aangekomen waren we kapot en hebben we eerst eens de tijd genomen om lekker lang te slapen! De eerste dag hebben we dan ook weinig gedaan en alleen beetje rondgelopen, gegeten en gedronken en niet vergeten spelletjes gespeeld.
's avonds hebben Marloes en ik nog even de night market bezoch wat weinig voorstelde en kwamen we op een heel gek vietnamese plechtiging terecht. Allemaal vrouwen in prachtige jurken die met kaarsjes rondliepen en liedjes zingen. Geen flauw idee wat er aan de hand was maar wel tof om te zien. Vervolgens hebben we nog even lekker zitten kletsen met zn tweetjes want dat schiet er wel eens bij in nu we met zn vieren reizen.

De dag erna hebben we een tour door Hue gedaan met dezelfde easyriders als waar we mee vanuit Hoi An zijn gekomen. Zij hebben ons achterop de motor de hele stad laten zien. Te beginnen bij het keizerlijk paleis wat echt onvoorstelbaar groot is. Daarna zijn we nog naar verschillende graftombes geweest, pagodes gezien, uitzichtpunten, amerikaanse bunkers en het verlaten waterpark.
Weer een topdag met ze gehad en de hele stad goed kunnen bekijken!

Vandaag hebben we nog een dagje gerelaxed aan het zwembad en zojuist de bus gepakt naar Phong Nha, weer iets noordelijker in Vietnam. Hier gaan we morgen de grotten bekijken in de hoop dat het weer een beetje meezit want het begint regenachrtig te worden.

Veel plezier allen op koningsdag. Proost op de koning en tot schrijvens xxx

1. Nienke:
    27 april 2017
    Blijft toch een beetje pijnlijk om te lezen dat jullie zoveel moeten relaxen met dat zware reisleven van jullie!
    Maar super tof verhaal en foto's weer!!
    Tot snel meiden xx
  2. Mirte:
    27 april 2017
    Excuses voor de vele spam via de mail. Er ging iets fout met uploaden...... oepsie
  3. Wilco en Simone:
    28 april 2017
    Heerlijk verhaal weer meiden!!! En vooral blijven genieten dat jullie het zo leuk hebben samen!!!
    X