Koh Tao & Vietnam

16 april 2017 - Dalat, Vietnam

Goedemiddag deze fijne paaszondag!

Het wordt weer eens tijd voor een nieuwe update vanuit Azië want dat is er afgelopen weken een beetje bij ingeschoten. Momenteel zitten we in een heerlijke minivan opgepropt van Mui Ne naar Da Lat. Ons werd gezegd dat dit de transfer was naar het busstation maar inmiddels zitten we al 3 uur onze ledematen te laten afsterven, dus ik geloof niet dat er nog snel een busstation zal komen. Kan allemaal, welkom in Azië!

Maar dat geheel terzijde, we waren gebleven in Zuid-Thailand, namelijk Koh Tao in de regen. Wat lijkt dat alweer een eeuwigheid geleden!
Daar begonnen we naar lang wikken en wegen aan onze duikcursus. Marloes wilde dit eigenlijk sowieso al wel doen en ik eigenlijk niet (geen idee waarom, maar ik dacht dat ik t niet zo leuk zou vinden en dan is het best duur) maar ik hoorde veel goede verhalen en was natuurlijk weer bang dat ik gave dingen zou missen dus toch maar gestart. Eerst een avond en ochtend superleuke instructiefilmpjes en theorielessen volgen. En toen mochten we het zwembad in om eerst maar eens te kunnen wennen aan het ademapparaat en het onder water zijn voordat we de zee in gingen.
De dag erna mochten we eindelijk: onze eerste twee duiken waren een feit! Tijdens onze eerste duik zag ik aan alles bij Marloes: die geniet! Ik denk dat de blik in onze ogen genoeg zei: het is ongelooflijk vet!
Alleen al het gevoel om helemaal omgeven met water te zijn en zoveel vissen om je heen te zien die allemaal in hun eigen onderwaterwereldje leven geeft een kick waar je u tegen zegt.
'S middags was het dan tijd voor het examen, jaja dat was natuurlijk voor allebei al eventjes geleden. Maar gelukkig waren we allebei dik geslaagd!
De volgende dag mochten we dan voor onze volgende twee duiken op pad. Ook toen waren we allebei weer intens aan het genieten en wisten we het zeker: een nieuwe hobby is geboren. Na 4 duiken waren we dan open water divers wat betekent dat je overal tot 18 meter mag duiken!
Ik snap nog steeds niet waarom ik het niet wilde maar het was in ieder geval de beste beslissing ever om het toch te doen!
Naast dat het duiken superleuk was hadden we ook een gezellig klasje met 3 anderen en een top duikinstructrice dus buiten de duiken en theorielessen om gingen we ook samen eten, spelletjes spelen en nadat we onze PADI gehaald hadden moest dat natuurlijk ook uitgebreid gevierd worden met een goed feestje!

Maar ondertussen was het bij Marloes en mij wel een beetje gaan kriebelen en hebben we besloten nóg een cursus erachteraan te doen zodat we onszelf nu advanced open water divers mogen noemen, hoe stoer is dat.
Na twee dagen rust en chillen met Demi, Mick en Tom (ons gezellige duikklasje) en Ajax-Feyenoord kijken tussen alle Nederlanders, mochten we verder!
Deze cursus hield in dat we een klein beetje theorie kregen en verder 5 duiken mochten doen.
Ditmaal niet tot 18 maar tot 30 meter diep! Extra veel te zien dus en ondertussen merkten we wel dat we al een stuk meer ervaren waren dan daarvoor, zo snel leer je dus! Tijdens deze advanced cursus hadden we twee gewone diepzee duiken, een nachtduik (!!!!!), een navigatieduik en een duik naar keuze.
De nachtduik was echt ontzettend tof, in het donker de zee in met je zaklamp waardoor de kleuren veel mooier zijn (lichtbron is dichtbij) en een hele andere ervaring. Sanne, onze duikinstructrice, had zelf een UV-zaklamp waardoor sommige stukken koraal helemaal glow in the dark waren.
De navigatieduik was er ook een voor in de boeken. Omdat ik op land een iets beter richtingsgevoel heb dan Marloes was het mijn taak de duik uit te stippelen en onder water met behulp van een kompas een route te zwemmen tussen bepaalde rotsen door. Wát een afgang. Sanne zou eigenlijk terug naar de boot gaan als ze zag dat het wel goed zou gaan maar ik ben blij dat ze toch even bleef want ik snapte er heeeelemaal niets van. Dan vroeg ze waar ik was en wees ik het aan op de kaart maar bleek het de hele andere kant te zijn. Wat een ramp. Onderwater overleggen is ook knap lastig dus naja de conclusie was dat mij laten navigeren geen optie was.
Maar we hadden nog een duik naar keuze en toen besloten we nog maar een navigatie duik te doen om te oefenen en mocht Marloes deze keer de leiding nemen.
Deze plek was gelukkig iets makkelijker en Marloes had goed door hoe de duikplaats in elkaar stak dus dit moest goedkomen. Helaas, compleet mislukt weer. In het begin ging ze nog goed maar na een tijdje besloten we maar gewoon te zwemmen en te zien waar we uitkwamen wat uiteindelijk zéker niet de goede boei naar de boot was.
Gelachen hebben we wel en omdat Marloes druk was met de weg vinden had ik rustig de tijd om deze mooie plek te bekijken en de nodige fotootjes te maken!
Ik zou nog uren door kunnen gaan maar conclusie: duiken is leuk jeeej.

We hebben onze tijd op Koh Tao nog even goed afgesloten met een pub crawl! Heel toevallig was Danielle, die we al een paar keer eerder zijn tegengekomen op onze reis, er ook dus dat maakte het feestje nóg leuker. Ook nog wat andere jongens die we al eerder hadden gezien kwamen we daar opeens weer tegen, wat dat betreft is Azië net een groot dorp.
Helaas verder weinig van het eiland gezien omdat het, op een dag na, elke dag geregend heeft .... Maar desalniettemin 9 topdagen gehad!

Met de nachtboot en de bus terug naar Bangkok! Daar hebben we in 3 dagen tijd zeer weinig gedaan. Wel teruggegaan naar het hostel waar we aankwamen. Heel gek om daar na 3 maanden als 'ervaren backpacker' terug te komen en te bedenken hoe spannend en lastig het toen nog was vergeleken met nu. We leren veel en ervaren nóg meer.
Verder beetje rondlopen, een bbq meepakken en vroeg naar bed want met ons hoofd zaten we eigenlijk al in onze volgende bestemming, namelijk: VIETNAM!

Afgelopen maandagochtend vlogen we van Bangkok naar Ho Chi Minh City! Vanaf daar zouden we weer samen met Jasper en Leon, twee toffe boys die we vanuit Laos/Cambodja al kenden, gaan reizen heel Vietnam door.
MAAR: het allerbeste was nog dat Simone, een fantastische vriendin die ik uit Maastricht ken, maandag ook naar Vietnam kwam om een weekje met ons mee te reizen!
Jeeeej. In HCMC hebben we kennis gemaakt met het Vietnamese eten (mega lekker), het verkeer (mega druk) en het uitgaansleven (skybar met prachtig uitzicht en een of andere gekke club). Daarnaast hebben we natuurlijk ook cultureel verantwoorde activiteiten ondernomen: het oorlogsmuseum over de Vietnam oorlog en naar de Chu Chi tunnels geweest. Dit is een plek net buiten HCMC waar de bevolking zich schuil hield tijdens de oorlog en een heel verblijf onder de grond hadden gecreëerd. Heel claustrofobisch maar tof om te zien.
Die middag zijn we nog weggegaan uit de drukke stad richting Mui Ne, ietsjes noordelijker van HCMC aan de kust. In een mega relaxed bus waar je gewoon je eigen ligstoel had! Met z'n 5en kletsen, beetje muziek luisteren en 'wie ben ik' spelen, dan vliegt de tijd zo voorbij.
In Mui Ne hadden we ons eigen huisje geboekt 2 minuten lopen van het strand! Je snapt dat we dus afgelopen 3 dagen vooral lekker gezwommen hebben, in de zon hebben gelegen, afgewisseld met wat eten, drinken en veel spelletjes!
Wel hebben we nog een sunrise tour gedaan naar de zandduinen waar Mui Ne bekend om staat. Om 4.30 vertrokken in een Jeep richting de duinen om daar met honderden andere toeristen even de zon op te zien komen. Daarna nog even met een sleetje van de duinen af en langs een vissersdorpje. En daarna nog naar de fairy dinges. Een stroompje water waar je doorheen kan banjeren waar je heel goed de splitsing van het rode en witte zand ziet. Erg grappig.
De rest van de dag dus weer rustig aan het zwembad en 's avonds weer mega lekker eten. Hele tafel vol met rijst en allerlei lekkere vlees en groente gerechten. Overdag hebben ze hier lekkere stokbroodjes als lunch of een lekker noodle soepje. Ondanks veel te veel koriander kan zelfs Marloes weer genieten van een lekker bordje rijst.

Gister hebben we helaas alweer afscheid moeten nemen van Simone, zo leuk dat ze even een weekje mee kwam reizen. Nu vertrekt ze naar Hong Kong om nog 3 maandjes te studeren!

Vanochtend hebben we een heerlijk paasontbijt genuttigd en nu zijn we dus op weg naar Dalat, nog iets noordelijker en meer landinwaarts. Zo zullen we de komende weken langzaam richting het noorden van Vietnam gaan trekken. Zin in!

Oja, we hebben gisteravond ons ticket terug geboekt. 18 juni zullen we half 10 ' sochtends aankomen op Schiphol.
Heel gek om nu een definitieve einddatum te hebben maar we hebben gelukkig nog 2 maandjes.
En ondertussen beginnen we langzamerhand al een beetje uit te kijken naar Nederland en missen we jullie steeds een beetje meer!

Bedankt voor de vele leuke reacties vorige keer, leuk dat jullie ons blijven volgen.
En voor nu; geniet van de Pasen. Dan genieten wij hier van het prachtige Vietnam!

1. Yvonne:
    16 april 2017
    Weer een fijn verhaal meiden! Zo blij dat het goed met jullie gaat en dat jullie zoveel onvergetelijke dingen doen! En het zo fijn hebben samen! Maar toch begin ik je (Mirte) nou onderhand toch wel te missen! Hoop dat jullie nog heel veel toffe dingen tegemoet gaan, maar ik begin nu toch al wel af te tellen naar 18 juni!
  2. Greet en Bart:
    16 april 2017
    Hoi Mirte en Marloes, wat een verhalen weer en wat zien en doen jullie veel. 18 juni weer terug. Duurt gelukkig nog even. Geniet van alles wat je nog gaat meemaken. Veel plezier nog, doei.
  3. Karlijn:
    16 april 2017
    Supergaaf dat duiken! Ik word per blog jaloerser hahaha.
  4. Ada Scholten:
    17 april 2017
    Jullie maken geweldige herinneringen , geniet nog een paar maandjes ,heel veel plezier nog groetjes Rob Ada