Singapore, Bali & Gili T

28 mei 2017 - Kuta, Indonesië

Hallo daar in het zonnige Nederland!

Volgens mij hebben we nu voor het eerst dezelfe temperatuur als bij jullie! Leuk he. Momenteel zitten wij in een heerlijk koele auto over Lombok te rijden waar je om de 10 meter een groepje apen ziet zitten naast de weg. Beekse Bergen 2.0! We zijn op weg naar Kuta en zijn inmiddels al 1.5 week in Indonesië. Wát een topland. Maar daar kom ik zo wel weer op terug want vanaf Hanoi zijn wij eerst naar Singapore gevlogen.

Na wat gedoe in de vroege ochtend met bagage inchecken waardoor we met gemiddeld 3 paar schoenen pp in onze handbagage door de douane moesten omdat we nét teveel gewicht hadden, kwamen we rond 4 uur 's middags aan in de stad. Wat een weeeeereld van verschil! Singapore is echt een intens andere stad dan alle andere steden waar ik ooit geweest ben. Zo modern en zoveel hoge gebouwen. We zijn zo snel mogelijk op pad gegaan met de metro (ideaal!) naar de meest indrukwekkende gebouwen daar namelijk een gebouw met een boot op het dak (zie foto's dan kun je je er pas echt iets bij voorstelllen). Daarna op straat wat gegeten want restaurants in het centrum zijn intens duur (vergeleken met de andere landen waar we geweest zijn). Daarna naar een groot groen park midden in de stad geweest waar de supertree groves staan. Dit zijn hele hoge met planten beklommen 'bomen' die gemaakt zijn om regenwater te zuiveren. In dit prachtige park hebben we even rondgelopen en toen het donker werd hadden deze bomen ook allemaal prachtige lichtjes. We gingen heel even op een bankje zitten om deze supertrees te bewonderen toen ineens een grote licht en geluid show begon bij deze bomen. Met muziek van Star Wars was dit een kwartier lang een supervet spectakel. Echt onwaarschijnlijk vet dat we dat toevallig meemaakten.
Daarna wilden we nog even wat drinken en eten op een ander leuk plekje in de stad maar allemaal onbetaalbaar dus even snel een burgertje bij de burgerking en lekker slapen.

De volgende ochtend vroeg weer op pad om nog even wat van de stad te zien. Eerst bij een of ander buisness centre nieuwe auto's uitgezocht (ik heb in 2 dagen tijd nog nooit zoveel dikke auto's voorbij zien rijden als daar). Daarna nog wat rondgelopen langs kerkjes, war monuments, een fort en een parkje en vervolgens via 'little india', een Indiaas wijkje waar we nog heerlijk geluncht hebben van onze laatste Singaporese dollars en toen na precies 24 uur in de stad weer terug naar het vliegveld om door te vliegen naar, jawel, Indonesië!!!!!

Eindelijk naar het veelbelovende Indonesië wat eigenlijk niet per se het plan was toen we vertrokken uit Nederland maar wat wel een hele leuke bijkomstigheid is!
Nog steeds samen met onze grote vriendjes Leon en Jasper begonnen we in Ubud. Aangezien ik al 3 daagjes niet helemaal lekker was hebben we de eerste dag aan ons fantastische zwembad gelegen midden in een rijstveld. En geproefd van het heerlijke lokale eten, saté en mie goreng!

We zijn inmiddels al goed gewend aan al het eten hier. Ook Marloes is blij met het eten in Indonesië. Je went sowieso echt heel erg aan dagelijkse dingen in het leven hier heel grappig om te merken. Ik zal eens een paar dingetjes opsommen die voor ons alweer heel normaal zijn.
- je leeft echt uit je tas en om de paar dagen wordt deze weer helemaal ingepakt als je verder gaat.
- reizen stelt niks meer voor: je maakt je niet druk meer over of er wel een bus of boot gaat en of ie wel op tijd is en al helemaal niet meer hoelang de rit duurt: je ziet het allemaal wel!
- Wij gaan elke dag uit eten. Klinkt voor jullie thuis natuurlijk als hemel op aarde maar we moeten toegeven dat we best wel zin hebben om onze eigen maaltijd weer in elkaar te flansen.
- Niemand wacht hier tot iedereen zijn eten heeft maar valt gelijk aan. Dit moet ook wel want soms zit er wel een half uur tussen en koud eten is ook zonde.
- met stokjes eten draaien wij onze hand ook niet meer voor om. Heel Vietnam hebben we niet anders gedaan.
- tafelmanieren hebben we ook niet meer. Vooral Vietnamese smekken zo erg aan tafel en praten met mond vol. Zo erg zijn we gelukkig nog niet maar wordt thuis wel weer even omschakelen. Boeren laten aan tafel kijkt ook niemand raar meer van op. Oeps.
- je plant het leven maar maximaal 1 a 2 dagen vooruit, verder zie je wel weer.
- je ziet zoveel dieren hier dat je daar ook niet meer van opkijkt. Zowel honden en katten als kakkerlakken en spinnen. Waar we in het begin toch wel redelijk angstig waren kijken we nu niet eens meer op van n klein spinnetje. In Thailand hadden we zelfs momenten dat we niet meer opkeken van olifanten die langsliepen. Bizar he. Apen inmiddels ook niet meer hier in Indonesië.
- toiletten doorspoelen met een bakje water. Als er uberhaubt een toillet is en geen gat in de grond. Wc papier wordt ook niet in de wc gegooid maar in een prullenbakje ernaast.
- wij kijken nooit naar de weersvoorspelling, we zien wel hoe het weer 's ochtends is want meestal kloppen de voorspellingen sowieso niet. Warm is het iig wel elke dag.
- je deelt levensverhalen die je thuis nog niet eens met iedereen zou delen hier al met mensen die je net een paar uur kent. Backpackers onder elkaar hebben al gauw een band.
- vooral het onderwerp over iedereens stoelgang is vrij normaal. Diarree en darmproblemen, niemand kijkt er raar van op als je erover begint.
- scooters. Iedereen rijdt er op en alles wordt erop vervoert. Kinderen van 10. Hele families. Kratten bier, kippen, televisies en ga zo maar door. Zonder helm en rijden sowieso 100 km/h.
- welke dag het is weten we sowieso nooit!

Nah hebben jullie een beetje een idee. Nu verder naar het reisverhaal!

De dag erna hebben we een rondje Ubud gedaan met de taxi. Deze taxi driver kwam ons 's ochtends vroeg ophalen om te starten met een voorstelling van een lokale Barongdans. Erg grappig om te zien hoe dit toneelstukje in elkaar gezet was met gekke wezens etc. Het was maar goed dat we een blaadje met het verhaal erbij kregen want we hadden er anders niks van begrepen.
Door naar de volgende stop de koffie plantages. Onderweg mochten we zelf onze muziek aansluiten waardoor we een heerlijk feestje met heel veel slechte Nederlandse muziek in de auto hadden waar die taxi chauffeur dan ook heel hard om moest lachen!
Bij de koffie plantages kregen we allerlei verschillende koffie en thee voorgeschoteld kregen. Waaronder de Kopi Luwak (koffiebonen die opgegeten worden door die beesten en weer uitgepoept en daar wordt dan de koffie van gemaakt). Natuurlijk geproefd ookal houden we allebei niet van koffie (was dus ook niet echt lekker te noemen).

Daarna met twee stuiterende jongens van de caffeine weer die auto in met nog meer slechte muziek op naar een prachtig plekje tussen de rijstvelden om te lunchen!
Onderweg nog naar een zilver en hout fabriek geweest maar dit was puur commerciele dealtjes van onze taxi driver gok ik.
Na de lunch naar een waterval geweest om even af te koelen en daarna nog naar een prachtig plekje vol rijstvelden!
Na een vermoeiende dag lagen we dan ook vroeg op bed om fit te zijn voor de volgende dag.

Wánt, tromgeroffel, echte backpackers die wij zijn, we hadden een díkke villa gehuurd helemaal in het noorden van Bali. Deze ochtend hadden ook Mark en Anne waar we al eerder stukjes mee gereisd hadden zich eindelijk weer bij ons gevoegd! Dus met deze vier topkerels hebben we 4 daagjes in deze prachtvilla gezeten. Onvoorstelbaar: supergrote keuken en woonkamer en een eettafel op een overdekt maar wel buitenplaatsje van de villa. Trapje af lag je in het zwembad met een paar heerlijke ligbedjes om de hele dag te zonnen. Vanaf onze eettafel hadden we uitzicht op een prachtig groen stukje bali met daarachter de zee. Verder nog 3 grote slaapkamers met allemaal een eigen badkamer en als klapper op de vuurpijl: PERSONEEL. Deze fantastische dame heeft 4 dagen lang voor ons gekookt, ontbijt gemaakt, boodschappen gedaan (3x heen en weer want dit arme meiske moest onze hoeveelheden bier meenemen) de was gedaan en schoongemaakt. On-voor-stel-baar en vooral ook heel onwerkelijk. Maar wat hebben we genoten. 4 dagen lang de hele dag zonnen, afkoelen in het zwembad, af en toe een spelletje spelen en wat eten en na het eten lekker een pilske vatten en er hele gekke feestjes van maken. Echt echt leuke dagen gehad!!!!

Daarna werd het toch tijd om dit toffe plekje te verlaten en met de taxi zijn we naar de haven gebracht waar we uiteindelijk een best goedkoop boot ticketje hebben weten te bemachtigen naar Gili Trawangan.
Dit is een eiland vlak naast Lombok. De relaxde sfeer werd gelijk zichtbaar toen we zagen dat er geen motorvoertuigen aanwezig waren en het enige vervoersmiddel een fiets of paard en wagen was. Heerlijk! De eerste avond daar, of naja nacht, was de europa league finale. Dus terwijl Anne Jasper en Leon nog even gingen slapen gingen Mark Marloes Lichelle (een meisje die er toevallig ook was en die Mark en Anne in Vietnam ontmoet hadden) en ik op pad en hebben we een goed avondje gefeest. Toen de eerste helft om half 4 's nachts afgelopen was, was ik dus al helemaal kapot. Wel heel grappig om met zoveel Nederlanders de finale te kijken!!

Na een vermoeiende maar gezellige nacht hebben we de dag erna lekker uitgeslapen, fietsen gehuurd en het eiland over gefietst voor een goede snorkelplek! En die vonden we. Een flink stuk de zee in met flinke stroming vonden we uiteindelijk een schildpad!!!!!! Wat een geweldige beesten zijn dat. We konden er echt uren naar kijken maar omdat het eb begon te worden moesten we wel terug. Hele struggle om over het koraal weer op het strand te komen maar we hadden eindelijk een schildpad gezien.
Die avond hebben we rustig wat gegeten en zijn we vroeg naar bed gegaan omdat we de dag erna weer mochten gaan duiken!
Alle 6 hebben we ons duikbrevet gehaald in Thailand dus nu konden we er echt gebruik van maken.
Met 2 dive masters die de omgeving kennen gingen we naar Sunset Point. Wat een fantastische duikplaats. Niet heel veel rotsformaties zoals we in Koh Tao gewend waren maar alsnog heel goed zicht, heel veel mooi koraal en na een duik van wel 55 minuten (dat is best veel) hadden we wel 5 schildpadden, 3 octopussen en een blacktip haai gezien!!!!!! Ongelooflijk vet.
Deze dag hebben we verder heerlijk aan zee op het strand doorgebracht en 's avonds nog even wat gedronken maar aangezien vannacht het begin van de ramadan was waren er geen feestjes meer.

Zojuist zijn we weer met zijn 6en aangekomen in Kuta op Lombok en het plan is hier de komende dagen te gaan surfen. Hoe vet is dat. Ik ben benieuwd of we over een paar dagen al op een surfboard kunnen staan!

Groetjessss

1. Karlijn:
    28 mei 2017
    Wat ontzettend gaaf weer!! Ik krijg helemaal Indonesië-heimwee door alle foto's en verhalen. Nog lekker genieten en tot over drie weekjes!