Noord-Vietnam

15 mei 2017 - Hanoi, Vietnam

Goedemiddag!

Ons laatste nachtje in Vietnam is aangebroken dus tijd om even terug te blikken op wat we de afgelopen twee weken allemaal weer gedaan hebben.

Aangekomen in Phong Nha hebben we na een nachtje slapen de scooter gepakt op pad naar de grotten! De omgeving daar was al prachtig dus van alleen rondscooteren werd je al heel gelukkig maar deze omgeving staat bekend om de grotten dus daar gingen we naartoe. Te beginnen bij de dark cave. Via een zipline over het water en een stukje zwemmen kwamen we aan bij de ingang van de grot. Gelijk al helemaal het donker in tussen smalle gangetjes door naar het hoogtepunt: het modderbad! In eerste instantie een heel vies en raar gevoel maar uiteindelijk de grootste lol natuurlijk door jezelf en vooral anderen helemaal onder te smeren met modder!
Vervolgens goed afspoelen en douchen en op naar de volgende grot: paradise cave.
Dit is een grot die pas in 2005 ontdekt is en wel 31 km lang is en 72 m hoog. Onvoorstelbaar dat dit dus pas zo kort geleden ontdekt is. Je kunt alleen de eerste 1 km van de grot bekijken maar dit was al zeker de moeite waard. Zo hoog en breed en vol prachtige stalagmieten en stalactieten dat je je ogen uitkijkt. Ik kan niet precies omschrijven hoe mooi het was maar hopelijk kunnen de foto's jullie iets meer wijs maken in deze toffe grot. De dag afgesloten met een avondje karaoke. Overal hoorden we karaoke en flinke neonverlichting met karaoke vertelde ons dat er ergens wel een karaoke bar was. Daar gingen we voor!! Daar kwamen we erachter dat je hier geen echte kroegen hebt met karaoke maar een huis vol met kamertjes waar je met je eigen clubje karaoke kon gaan zingen. Uitgebreid gebruik van gemaakt natuurlijk en meegeschreeuwd op de grote hits die er wel tussen stonden naast de overload aan vietnamese hits. Goede avond dus.

De volgende dag wilden we met de bus door naar Ninh Binh maar die ging pas om 9 uur 's avonds dus hadden we nog de hele dag. Eerst 40 km gereden naar een kustplaatsje waar we konden pinnen (want ja het geld gaat soms best hard) en daar hebben we heerlijk geluncht. Aangezien dit plaatsje totaal niet toeristisch was hebben we iets randoms van de kaart gekozen en maar besteld. Dit bleek een hele dunne 'rijstpannenkoek' (het leek een beetje op eetpapier zo dun) waar je dan een soort loempia stukjes in rolde met wat groente in saus. Mega lekker!!! Toch de leuke manier van het eten ontdekken in Vietnam.
Daarna zijn we teruggereden naar Phong Nha maar dan via de leuke route: de Ho Chi Minh Trail. Een lange weg van noord naar zuid Vietnam die dwars door natuurparken en bergen gaat. Hier hebben we een goede 70 km van meegepakt waar we in 2 uur tijd maar hooguit 5 tegenliggers zijn tegengekomen. Alleen maar naar de natuur en de bergen kijken en genieten! Heel erg tof dat we dat nog even meegepakt hebben.
Daarna de nachtbus gepakt naar Ninh Binh waar we uiteindelijk in een dorpje daarnaast Tam Coc geslapen. Dit was een hostel aan een rivier tussen de hoge bergen/rotsen en rijstvelden. Prachtige omgeving en het hostel zat ook op een prachtige plek aan het water waar de hele dag door bootjes voorbij vaarden. Nadat we 's ochtends heel vroeg aankwamen en we eerst nog even bijgeslapen hebben, zijn we de rest van de middag aan het water gaan zitten met ons boekje en hebben we even genoten van de omgeving en vooral de rust.

De dag erna hadden we besloten weer een scooter te huren om de omgeving te ontdekken. Je zou zeggen, leuk: goede besteding van je dag. Dit liep helaas iets anders dan verwacht. We begonnen met twee scooters. Die van Jasper en mij ging helaas niet harder dan 20/30 km/h. Daar hadden we niet zoveel zin in dus hebben we deze teruggebracht en een ander gehaald terwijl Leon en Marloes vast doorreden naar het tankstation. De volgende scooter ging gelukkig harder maar na 5 minuten stopte die ermee (eerst dachten we dat het aan mijn rijskills lag maar gelukkig kwamen we samen tot de conclusie dat het toch echt aan de scooter lag). We dachten dat de benzine op was dus Marloes en Leon gebeld of ze een fles benzine konden brengen maar dat was blijkbaar niet het probleem. Vervolgens kregen we nóg een nieuwe scooter en konden we op pad. Deze ging ook niet harder dan 40 km/h maar hij deed het in ieder geval. Dwars door de rijstvelden crossen tot de scooter van Leon en Marloes een lekke band had..... je kunt je voorstellen dat de stemming er lekker in zat. Toch maar geprobeerd terug te rijden dus Jasper Marloes en ik met z'n 3en op de ene scooter en Leon op de andere tot het niet meer ging. Toen kregen we scooter nummer 5 die ook niet super werkte maargoed. We kwamen terug en waren er toen helemaal klaar mee dat we maar lekker bij ons hostel aan het water zijn gaan zitten om vanaf daar te genieten van de mooie omgeving!

De volgende ochtend hebben we heel vroeg de bus en boot genomen naar Cat Ba. Dit is het grootste eiland bij het welbekende Halong Bay. Een grote baai met allemaal rotsen die heel hoog uit het water steken.
Velen doen daar een boottour of cruise via een reisorganisatie maar wij dachten eens avontuurlijk te doen door naar het eiland te gaan en het vanuit daar te regelen. De eerste dag zouden we het eiland verkennen en dan konden we tweede dag wel een cruise doen om het eiland.

Wij op de scooter richting het National Park Cat Ba. Daar wilden we wel even een trekking naar het zogenoemde 'Frog Pond' doen. 6 km heen en blijkbaar 6 km terug via dezelfde route maar aangezien er twee routes liepen dachten we dat we wel een rondje konden lopen om weer terug te komen. Dit bleek net iets anders te zijn dan verwacht. Na 3 uur verdwalen, klimmen en klouteren door de echte jungle waar niet eens een duidelijk pad liep en waarschijnlijk niet heel vaak mensen kwamen, vonden we een dorpje (waar ze koude cola hadden, deze smaakte nog nooit zó lekker!!!). Dit dorpje bleek precies aan de andere kant van het eiland te liggen dus de enige opties om terug te komen was of weer dwars door de jungle terug (geen optie want we waren compleet gesloopt en letterlijk doorweekt van het zweet) of met een boot om het eiland heen. Gelukkig kwamen we twee mensen tegen die wel een boot konden regelen dus dat was de beste optie.
Met een golfkarretje werden we naar de 'haven' gebracht, waar we even als cadeautje een prachtig stukje vietnam te zien kregen. Overal rotsen uit het water en complete rust. Daar moesten we nog 1.5 uur wachten en dus zijn we maar het water in gesprongen om af te koelen. Jasper en ik gingen een stukje zwemmen van de kade af wat ons bij een heel erg geluksmoment bracht. Dobberend in het water om je heen kijken en alleen maar prachtige natuur en water zien en wanneer je met je hoofd boven water was, was het enige wat je hoorde het geluid van de vogeltjes. Zo mooi!

Met de boot zijn we toen tussen de rotsen door 1.5 uur over het water gevaren terug naar het stadje waar ons hotel was en konden we ook nog de zonsondergang meepakken. Na flink veel springrolls eten en samen met Marloes nog een fijn avondje kletsen op het terras was het tijd om te gaan slapen na een supertoffe dag!
De volgende dag maar de rest van het eiland ontdekt per scooter waar we een uitzichtpunt tegenkwamen. Waarschijnlijk niet toeristisch aangezien je via een soort ladder helemaal omhoog moest klimmen naar een soort zendmast. Wel zeker de moeite waard want nadat we op de top gearriveerd waren zijn we alle 4 eerst 10 minuten stil geweest om gewoon maar rond te kijken en te genieten van het prachtige uitzicht.
Later op de dag nog naar een ander uitzichtpunt gereden waar ook Amerikaanse bunkers gevestigd waren om even rond te kijken.
Al met al een toptijd gehad op Cat Ba en waren we klaar om de volgende dag naar Hanoi te vertrekken.
Daar hebben we even twee dagen weinig uitgevoerd en lekker in en rondom het hostel genoten.

In Hanoi zaten we namelijk eindelijk weer in een gezellig hostel. Elke dag om 6 uur was er gratis bier en dit zorgde voor een gezellige sfeer. De eerste avond hebben Marloes en ik daar met een Frans meisje en Amerikaanse jongen goed gebruik van gemaakt en samen met hun eens een duikje genomen in het nachtleven van Hanoi. De dag erna samen met twee Nederlanders die bij ons op de kamer lagen ook gezellig uit eten geweest dus weer helemaal blij met een sociaal hostel. (Niet dat de jongens niet gezellig zijn hoor maar even wat nieuwe invloeden is nooit verkeerd).

De volgende ochtend vroeg vertrokken Marloes en ik naar Sapa. Met een dik luxe bus (konden we alvast even bijslapen) op naar Sapa waar we na een heerlijke lunch achterop gingen bij twee easyriders en met onze gids (een lokale vrouw die erg goed engels sprak) werden we door de bergen via de kleine villages en rijstvelden wegwijs gemaakt door de omgeving. Via allemaal kleine paadjes waar je zelf zeker niet met je scooter zou komen werd ons al veel laten zien. De mooiste uitzichtplekjes waar we van onze gids uitgebreid op de foto moesten, naar winkeltjes waar ze allerlei weefwerktuigen en indigo kleuringen lieten zien dwars door de rijstvelden naar schooltjes en huisjes van lokale mensen. Ze kon veel vertellen over de verschillende stammen die daar leefden waardoor we goed op de hoogte waren. Daarna bracht ze ons naar de homestay waar we die nacht zouden blijven. Daar verblijf je bij een Vietnamese familie helemaal tussen de bergen en samen met de familie eet je dan. Ook zij konden best goed engels spreken dus zo leer je best veel over hoe het leven daar gaat. Ze was net bevallen van een hele schattige baby dus voor Marloes ook leuk om te horen hoe het daar zat met bevallingen etc. Ook kregen we een lokale rijstwijn te proeven, ook wel happy water genoemd... Retesterke drank die ze daar allemaal zelf stoken en volgensmij ook best vaak drinken. Niet te zuipen dus na een slokje was het weer genoeg.
We hoopten nog wat andere leuke backpackers tegen te komen in de homestay maar de enige die er ook zaten waren 4 franse mannen van een jaar of 65. Dus in ons beste frans, want engels spraken ze nauwelijks, hebben we daar de avond mee door moeten brengen dus we lagen vroeg op bed.

De ochtend erna was er een groep van maarliefst 7 Nederlanders gearriveerd (6 meiden en 1 jongen) en na een gezamenlijk ontbijt gingen we met z'n allen op pad voor de eerste dag trekking van 12 kilometer door de bergen en rijstvelden van Sapa. Prachtige uitzichten na elke bocht die je weer omging. Ook doordat we met deze groep waren maakten het de ervaring nog leuker. De trekking viel ons alles mee en ondertussen werd er aan een stuk door gekletst over vanalles. Echt weer even lekker vrouwenpraat wat we laatste weken toch weinig gehad hebben.
Na 12 km kwamen we bij onze tweede homestay waar we mee mochten helpen met springrolls maken, dus ik weet nu precies hoe het moet :) Daarna kregen we allemaal nog een hele chille voetmassage en lagen we weer allemaal vroeg op bed.
De dag erna klaar om voor 17 km door de bergen te hiken. Weer op prachtige plekjes terecht gekomen en door de gezelligheid zat de 17 km erop voor we er erg in hadden.
Duidelijk dus 3 topdagen in Sapa gehad!!

De dag erna weer terug naar ons chille hostel in Hanoi en weer even goed uitgerust. Dat is inmiddels al 6 dagen geleden en sindsdien hebben we in Hanoi gezeten. Afgelopen donderdag kwam Simone ook weer voor een paar daagjes uit Hong Kong overgevlogen. Weer hele gezellige dagen gehad samen. Enige wat we gedaan hebben is rondwandelen, heel veel shoppen (Marloes en ik hebben samen 8 paar nieuwe schoenen, 2 jasjes, 4 shirtjes en 2 tassen hahaha) kletsen, terrasjes pakken uit eten en stappen. Jasper was afgelopen zaterdag jarig dus dat hebben we goed gevierd met taart, dagje aan het zwembad en superlekker uit eten in ons vaste restaurant in Hanoi. Daar mochten we nadat we een paar heerlijke cocktails genuttigd hadden onze eigen muziek op mochten zetten wat eindigde in een uit de hand gelopen Nederlandse hits party. Topavond gehad dus.
Vandaag ook nog iets cultureels ondernomen namelijk naar een gevangenismuseum geweest en een kathedraal bezocht. Aangezien Hanoi echt een hele gezellige en sfeervolle stad is hebben we ons goed vermaakt met gewoon rondlopen en winkeltjes en mensen bekijken.
Simone is vanmiddag weer terug gevlogen en vanavond is ook ons laatste nachtje hier in Vietnam.
Na 5 weken is het tijd om door te gaan naar de volgende bestemming!
Morgen vliegen we naar Singapore waar we een nachtje zullen verblijven en overmorgen vliegen we dan door naar Bali!!!!
Heel veel zin in :)